Anvelope de iarnă
Cu siguranță ai auzit de foarte multe ori că iarna este cel mai rău anotimp pentru șofer, dar și pentru mașină. Dacă vrei să treci cu bine peste iarnă, trebuie să te pregătești din timp și să te echipezi corespunzător.
Măsuri de precauție pentru mașină
Indiferent dacă este prima sau a zecea iarnă prin care treci în calitate de șofer, cu siguranță ai emoții la începutul acestui anotimp – Va fi o iarnă grea sau ușoară? Ar trebui să schimbi deja anvelopele cu cele de iarnă? Ar trebui să îți echipezi mașina cu lanțuri, lopată și racletă? Sunt doar câteva întrebări care trec prin mintea oricărui șofer. Există însă și alte lucruri care ar trebui să te preocupe.
În primul rând, cu toții știm că iarna ne confruntăm cu temperaturi scăzute, iar motorul are nevoie de o încălzire înainte să se pună în funcțiune. Înainte să pleci cu mașina, cel mai bun lucru pe care îl poți face e să ieși cu 10 – 15 minute înainte, să pornești motorul și să îl lași așa până când trebuie să pleci. Acest truc îți va menține motorul în cea mai bună stare de funcționare chiar și la temperaturi de sub zero grade.
În al doilea rând, înainte de începerea acestui anotimp, un lucru benefic pe care îl poți face pentru mașina ta este o vizită la o vulcanizare mobilă din orașul tău. Jantele și anvelopele trebuie să fie în cea mai bună stare pentru a-ți oferi siguranța necesară la temperaturi extreme. În plus, vei economisi și bani dacă repari orice mică problemă încă de la bun început și nu lași să afecteze și alte piese ale mașinii.
Măsuri de precauție pentru șofer
Dacă este prima iarnă în care conduci, ar trebui să îți iei câteva măsuri de precauție, mai ales în zilele în care a nins sau e polei. Dacă carosabilul este alunecos, mașina va aluneca, deci trebuie să ai o atenție sporită și să circuli cu o viteză scăzută. Poleiul este unul dintre cele mai periculoase fenomene pentru șoferi – un studiu a scos la iveală faptul că 70% dintre șoferi au pierdut controlul mainii pe timp de iarnă. Nu uita că modul în care conduci trebuie să fie adaptat la condițiile meteo și la carosabil. Chiar și după ce îți echipezi mașina cu anvelopele corespunzătoare, trebuie să fii atent la modul în care conduci pentru că mașina va răspunde altfel la comenzi. Iată câteva recomandări:
-
plecarea de pe loc ar trebui să fie lină, nicidecum bruscă.
-
distanța față de restul participanților la trafic trebuie să fie mai mare decât de obicei pentru că spațiu de frânare este mai mare.
-
frânarea bruscă nu este recomandată, ideal ar fi să folosești frâna de motor.
-
ai grijă și la pietoni, frânează din timp pentru a le acorda prioritate.
Toate aceste lucruri îți sunt explicate la școala de șoferi, însă vei vedea că multe dintre ele le vei uita în momentul în care vei ieși la condus în prima zi de iarnă. Dacă respecți aceste recomandări, vei vedea că singura diferență dintre condusul pe timp de vară și cel pe timp de iarnă sunt temperaturile. În rest, vei avea aceeași încredere în abilitățile tale de condus, trebuie doar să speri că vei da pe drum de participanți la trafic la fel de prevăzători ca și tine, care și-au echipat din timp mașina pentru schimbările de temperatură și adaptează stilul condusului la starea carosabilului. Așadar, ca o scurtă recapitulare, verifică încă o dată lista pe care trebuie să o bifezi: anvelope de iarnă, lopată, racletă, lanțuri, verificare a mașinii la o vulcanizare mobilă și condus preventiv.